czwartek, 11 lutego 2010

Idea rezygnacji ze Strasburga po wejściu w życie traktatu lizbońskiego

PYTANIE USTNE na sesję pytań podczas sesji częściowej w lutym 2010 r. zgodnie z art. 116 Regulaminu skierowane w dniu 19 stycznia 2010 r. przez: Anneli Jäätteenmäki do Komisji

Zgodnie z art. 8b traktatu lizbońskiego Komisji można przedstawić tak zwaną inicjatywę obywatelską. Jeżeli podpisze ją co najmniej milion obywateli Unii „mających obywatelstwo znacznej liczby państw członkowskich”, Komisja musi podjąć działania w tej sprawie.

W dniu 13 stycznia 2010 r. hiszpańska prezydencja Rady UE prowadziła w La Granja negocjacje z pozostałymi państwami UE na temat tej inicjatywy. Państwa członkowskie uzgodniły, że „znaczna liczba państw członkowskich” oznacza jedną trzecią państw członkowskich UE, czyli obecnie wynosi dziewięć.

Tak zwana inicjatywa „one seat”, dotycząca ustanowienia jednej siedziby Parlamentu Europejskiego w Brukseli, ewidentnie spełnia ww. kryteria (co najmniej milion podpisów z co najmniej dziewięciu państw członkowskich). W ramach tej inicjatywy zebrano już ponad 1,2 miliona podpisów obywateli europejskich. Nie ma sensu, by europejscy podatnicy płacili rocznie 200 milionów EUR za przejazdy samochodów ciężarowych między Brukselą a Strasburgiem.

Inicjatywa „one seat” jest nadal rozpatrywana w Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego. Organom UE przedłożono już jedną petycję na ten temat. Wówczas nie obowiązywał jednak ani traktat lizboński, ani też instytucje europejskie nie zajęły się tą petycją. Ironia losu sprawiła, że Parlament Europejski kupił budynek parlamentarny od miasta Strasburg w tym samym tygodniu, w którym przyjęto inicjatywę „one seat”.

Czy po wejściu w życie traktatu lizbońskiego Komisja zamierza zająć się inicjatywą „one seat”?

Jakie plany ma Komisja w odniesieniu do tej inicjatywy?

Źródło: Parlament Europejski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz