sobota, 31 października 2009

Wydatki na obiad z kontrahentem są kosztem uzyskania przychodów

Interpretacja Ministra Finansów z dnia 27 sierpnia 2009 r. (nr
IPPB5/4240-24/09-2/AM)

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca organizuje
okazjonalnie spotkania z kontrahentami. W czasie tych spotkań omawiane
są różnego rodzaju sprawy biznesowe. Przykładowo Spółka ustala warunki
sprzedaży towarów, przedstawia aktualną ofertę handlową, negocjuje
postanowienia umów zawieranych z kontrahentami, itp.

Jeśli spotkania odbywają się w biurze Spółki, Spółka w czasie spotkań
zapewnia herbatę, kawę, cukier, śmietankę do kawy, drobne słodycze,
czasami kanapki (drobny poczęstunek), zwłaszcza jeśli spotkanie się
przedłuża. Zdarza się również, że spotkanie w kontrahentem ma miejsce
poza biurem Spółki np. przedstawiciel Spółki proponuje kontrahentowi
spotkanie w restauracji. W takim wypadku Wnioskodawca ponosi koszt
posiłku (np. lunchu, obiadu, czy kolacji). Spółka umawia się zazwyczaj
w restauracji i zamawia posiłki z menu. Wnioskodawca podkreśla, że
takie spotkanie w restauracji nie ma charakteru wytwornej i okazałej
kolacji (obiadu lub lunchu), czy specjalnie zorganizowanej imprezy.
Organizując spotkanie Wnioskodawca chce przede wszystkim omówić
bieżące sprawy biznesowe. Wnioskodawca wskazuje, iż celem, dla którego
organizowane jest spotkanie, nie jest chęć okazania przepychu.

Należy potwierdzić stanowisko Skarżącej, iż poniesione wydatki nie są
kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny.
Decydujące znaczenie dla stwierdzenia tego czy, wydatki związane ze
danym spotkaniem mogą być kwalifikowane jako koszty reprezentacji ma
charakter spotkania. W związku z tym, niektóre z wydatków ponoszonych
na zakup artykułów spożywczych, czy usług gastronomicznych nie powinny
być rozpatrywane jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym lecz jako
"zwykle" koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W
konsekwencji wydatki te powinny być zaliczane do kosztów uzyskania
przychodów. Spółka zaprosiła kontrahenta do restauracji mając na celu
przede wszystkim przeprowadzenie rozmów biznesowych, a nie okazywanie
przepychu, wydatki poniesione w związku z takim spotkaniem powinny być
uznane, w opinii Spółki za koszty uzyskania przychodów. Strona
wskazuje, iż organizując spotkanie nie miała na celu okazywania
"wystawności".

Rację trzeba przyznać Skarżącej, iż ponoszone przez nią wydatki nie
wiążą się z okazałością, wytwornością, a zatem nie mają charakteru
reprezentacyjnego. Zaproszenie kontrahenta na kawę, "zwykły" lunch,
czy obiad do restauracji nie jest działaniem charakterze
nadzwyczajnym. Jest to powszechnie spotykana praktyka. Posiłek
spożywany w restauracji nie jest "okazały" ani "wykwintny", bo powodem
organizacji spotkania w restauracji nie jest chęć zaimponowania
kontrahentowi okazałością czy wystawnością.

Tym samym brak podstaw aby uznać, iż ponoszone przez Spółkę wydatki
związane z organizacją spotkań z kontrahentami spełniały przesłanki
wymienione w art. 16 ust. 1 pkt 28, wyłączające je z kosztów uzyskania
przychodów.

http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_nr_sek=217300&i_smpp_s_strona=1

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz