30 października 2009 r. (nr IPPB4/415-522/09-2/JK2)
Zameldowanie na pobyt stały i czasowy definiują przepisy prawa
administracyjnego tj. ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji
ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 ze
zm.). W związku z tym, wynikające z ww. przepisów definicje pobytu
stałego i czasowego nie tylko wiążą się z techniczno - materialną
czynnością zameldowania pod konkretnym adresem, ale także wywołują
skutki prawne na gruncie prawa administracyjnego jak i prawa
podatkowego. Zameldowanie się zarówno na pobyt stały, jak i czasowy
stanowi dopełnienie obowiązku o charakterze ewidencyjno -
administracyjnym przed właściwym ze względu na miejsce pobytu stałego
lub czasowego organem gminy.
Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni jest obcokrajowcem, a w
przedmiotowej nieruchomości mieszkała i była zameldowana na pobyty
czasowe. Skoro ustawodawca w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o
podatku dochodowym sprecyzował rodzaj zameldowania tj. na pobyt stały
a cyt. wyżej przepisy ustawy o ewidencji ludności i dowodach
osobistych rozróżniają dwie formy zameldowania tj. zameldowanie na
pobyt stały i czasowy to aby skorzystać z omawianego zwolnienia od
podatku należy być zameldowanym tylko i wyłącznie na pobyt stały. W
związku z tym zameldowanie na pobyt czasowy nie uprawnia do ww.
zwolnienia.
Reasumując, należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni nie może skorzystać
z prawa do zwolnienia w ramach tzw. "ulgi meldunkowej", gdyż nie
został spełniony warunek zameldowania na pobyt stały w zbytym budynku
mieszkalnym przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy. Zatem dochód
uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży nieruchomości podlega
opodatkowaniu 19 % podatkiem dochodowym według zasad określanych w
art. 30e ww. ustawy.
http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_nr_sek=223035&i_smpp_s_strona=1
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz